4 seasons in 1 day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Blokhuizen - WaarBenJij.nu 4 seasons in 1 day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Blokhuizen - WaarBenJij.nu

4 seasons in 1 day

Blijf op de hoogte en volg Milou

01 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik zit compleet weg te zweten achter mijn laptop terwijl ik dit verslag schrijf. Het is heet in Kaapstad! Na drie weken bibberen bij vijftien graden (ja ik stel me aan ik weet het maar ik kan er nou eenmaal niks aan doen dat ik geafrikaniseerd ben) is het vandaag dan eindelijk 28 graden. Hiephiephoera! Alhoewel, echt comfortabel is het niet op de universiteit en al helemaal niet in de minibusjes waar je als veevoer in gepropt wordt. Maar toch, blote benen, lekker kleurtje en buiten zitten om te genieten van de zon maken dit helemaal goed! Het enige dat er nog niet inzit hier zijn de zwoele zomeravonden, de zon gaat nog steeds om zes uur onder. Toen ik het aan het begin van deze week met wat Zuid-Afrikaanse vrienden over straat liep kreeg ik te horen dat je in Zuid-Afrika op één dag wel vier seizoenen kan ervaren. Het gaat dan als volgt: wanneer je 's ochtends van huis vertrekt is het koud (winter). Vervolgens wordt het in de loop van de ochtend bewolkt maar redelijk aangenaam (lente). Voor je het weet breekt echter opeens de zon door en smelt je volledig weg (tadaaaaaaaa, zomer!), waarna het twee uur later in de avond losbarst en je opnieuw nat bent (je weet wat ik bedoel, geen vieze dingen denken!) maar dan van de regen (herfst dus). Kortom, de enige manier om je hierop te kleden is door heel veel lagen aan te trekken en een paraplu mee te nemen. Die paraplu is natuurlijk alleen voor de sier want het gaat nooit regenen als je hem bij je hebt. Ik sleep het ding de afgelopen weken al overal mee naartoe maar het begint iedere keer pas te regenen als ik ergens binnen ben. Karma werkt eindelijk een keer mee. Maar om nog even terug te komen op die kleding, het straatbeeld is fantastisch! Binnen een straal van drie meter zie je iemand met korte broek op flipflops en daarnaast iemand met wanten, drie sjaals en een muts! Ik blijf me erover verbazen. Vanochtend zat ik in de minibus bij het raampje naar adem te happen. Jas was al uit en sjaal in m'n tas maar de vrouw naast me vroeg of het raampje dicht mocht om vervolgens te gaan klagen over de intense kou. Volgens mij zat ik haar met open mond aan te kijken. De conclusie is dus dat het weer dubieus, discutabel en zo onvoorspelbaar als de neten is. Toch heb ik er weinig problemen mee. Het is toch heerlijk om de ene dag warme chocolademelk te drinken en de andere dag een ijsje te eten?

  • 27 Augustus 2013 - 18:18

    Marijke Heijmans:

    6 uur zonsondergang dat is vroeg.
    Hoe laat is het daar dan ook echt donker.
    Komt daar nog verandering in de tijd dat je daar verblijft?
    Hier zijn de dagen momenteel ook al aardig aan het korten, bah vind ik nooit leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 13080

Voorgaande reizen:

10 Juli 2013 - 12 Januari 2014

Studeren in Kaapstad!

Landen bezocht: