Awkward - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Blokhuizen - WaarBenJij.nu Awkward - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Blokhuizen - WaarBenJij.nu

Awkward

Blijf op de hoogte en volg Milou

25 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben blank en de rest van mijn medestudenten in de collegezaal is donker. Zoals je waarschijnlijk al vermoedde kan dit zeer ongemakkelijke situaties opleveren. Vooral als het gaat om het sociale construct van schoonheid dat afkomstig is van de westerse, blanke maatschappij. Mensen zoals ik dus. Dit leidt tot hevige discussies en grote verontwaardiging bij mijn donkere werkgroepgenoten over waarom je mooier bent als je slank en blank bent. Waarom bestaat er crème die je huid lichter maakt? Waarom gebruiken bepaalde merken alleen blanke modellen? Op zulke momenten kan ik wel door de grond zakken met m'n blonde haar en minikont. Ik vraag me dan ook af of ze mij werkelijk zien als dom blondje dat klakkeloos het schoonheidsideaal van de westerse maatschappij nastreeft. Dit doe ik dus niet. Naar mijn mening bestaat schoonheid uit charisma en iets eigens. Dat schoonheid van binnen zit vind ik ook zo'n uitgemolken spreuk. Natuurlijk is het innerlijk van iemand net zo belangrijk als het uiterlijk, maar wees eens eerlijk, zou jij iemand daten van wie je vindt dat hij of zij het daglicht niet kan verdragen. Dacht ik niet hè. Ik vind het woest aantrekkelijk als iemand prachtige ogen heeft waarbij je weg kan zwijmelen of een lieve lach (ik ga bijna over m'n nek van m'n eigen tekst hier). Een leuk innerlijk maakt vervolgens het totaalplaatje. Die twee dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn genoeg mensen die wel de standaardvorm van schoonheid die ons opgelegd is proberen te bereiken, maar ik denk dat ook heel veel mensen het mij mij eens zullen zijn. Ik ken eigenlijk niemand in mijn nabije omgeving die het niet met me eens zou zijn (maarja, ik heb ook altijd gelijk;)). Misschien moet ik tijdens het volgende college mijn theorieën over schoonheid met mijn medestudenten gaan delen. Ik heb het idee dat het nog heel veel interessante gesprekken op kan leveren. En wie weet ben ik over een tijdje ook wel een groot aanhanger van 'bootylicious';).

p.s. Nog een doorbraak: ik heb afgelopen zondag de tafelberg beklommen. Zie de foto's voor het meest fantastische en adembenemende uitzicht ooit!

  • 27 Juli 2013 - 01:04

    Ruud:

    Hè Milou, ook dit is weer zo'n stuk dat wat mij betreft rechtstreeks de krant in kan. Ik zou zeggen meld je aan bij Buggenums dagblad als Zuid Afrika correspondent voor het komende jaar. Ik kijk al uit naar e volgende artikel. Je oompie

  • 17 December 2013 - 00:56

    Marijke Heijmans:

    Klopt helemaal Milou.
    Zo kan ik me nog altijd niks bedenken wat Lady Diana ooit in Charles heeft gezien.
    En die argentijnse legkip in die prins pils.
    Maar macht en geld is natuurlijk altijd wel aantrekkelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 13065

Voorgaande reizen:

10 Juli 2013 - 12 Januari 2014

Studeren in Kaapstad!

Landen bezocht: